About me

I am a book addict. I cannot even deny it and I want no cure. Cultivating love and passion for reading

29 martie 2012

Recenzie "Cantec de Gheata si Foc" G. R.R. Martin

Uimitoare si complexa serie!
S-au scris nenumarate recenzii, de aceea va voi spune doar trairile mele privind aceasta fantastica serie. Am suferit, am iubit, am urat, am cantat si am plans impreuna cu personajele lui Martin. M-am jucat alaturi de copiii Stark si lupii lor, am castigat si am invatat despre onoare si tradare, despre lupta pentru putere si despre jocuri de culise periculoase.  Ideea este ca au existat multe momente in care, chiar daca m-am oprit din citit, nu m-am putut desprinde de atmosfera cartii.
Sa nu fiti surprinsi de ceea ce va voi spune. Intreaga serie fantasy “Cantec de gheata si foc” (citesc deja vol III) e o poveste plina de realism!  Chiar daca are toate elementele specifice unui fantasy, povestea poate fi caracterizata printr-un realism plin de cruzime. Descrierile duse pana la cel mai mic detaliu nu fac decat sa accentueze un tablou deja complet. De aici si numarul mare de pagini. GRR Martin nu se zgarceste cu amanuntele. Intr-adevar dimensiunile cartii sunt putin inspaimantatoare, dar Urzeala Tronurilor este o poveste de care nu te poti dezlipi, pe care cu greu iti vine sa o lasi din mana. Abundenta de personaje si legaturile dintre ele sunt un element de confuzie, dar  Martin are grija sa ne lamureasca pe parcursul volumului.
Admir curajul autorului de a pune pe hartie o lume plina de cruzime, intrigi, tradare, tragedie umana, dar mai ales, maiestria de a crea caractere care nu plictisesc. La o carte de asemenea anvergura, te astepti sa apara momente care te plictisesc, dar indemnarea narativa a lui GRR Martin face ca naratiunea sa fie fluida, fara pasaje inutile. As remarca si indrazneala de a crea personaje cu potential, dar pe care nu ezita sa le ucida.(Ned Stark, Khal Drogo).
Multe povesti fantasy sunt presarate de pericole, dar de cele mai multe ori esti constient ca personalul principal va prinde finalul, nu va fi ucis pe parcurs. Ei, nu acelasi lucru se poate spune despre Seria Cantec de Gheata si Foc. GRR Marin are curajul de a ucide personaje importante pentru naratiune, procesul in sine fiind unul oribil si tragic.  Din punctul meu de vedere, asta nu face decat sa sustina realismul povestii. Soarta personajelor principale, a aliatilor lor, dar si a dusmanilor lor este intotdeauna pusa in balanta, pe cand ai impresia ca vei cunoaste urmatorul pas al unui personaj, imediat Martin ii schimba radical evolutia. Suprinzatoare este atentia acordata in mod oarecum egal personajelor, inclusiv celor secundare. Daca ar fi sa aleg persoajele preferate acestea ar fi: Tyrion, Jon si Arya, trei caractere puternice. Nu voi detalia. Va las pe voi sa va alegeti personajele preferate.
             Fiecare capitol al seriei m-a acaparat, insa la finalul fiecaruia aparea acea frustrare ca trebuie sa las deoparte aceasta parte a povestii, doar pentru a ma adanci imediat in urmatoarea. Ceea ce voi face si acum…ma intorc in Iuresul Sabiilor;))

Concluzia?? Pana acum, intreaga serie Cantec de Gheata si Foc m-a convins si impresionat prin faptul ca m-a facut sa cred in realitatea lumii create de GRR Martin. Brutalitatea, dorinta de razbunare, faptul ca nici unul din personaje nu e permanent in siguranta, dar mai ales descrierile atat de vizuale care m-au transpus efectiv in aceasta lume a fantasticului real.

CITITI SERIA!!!! MERITA DIN PLIN!