About me

I am a book addict. I cannot even deny it and I want no cure. Cultivating love and passion for reading

11 august 2013

Mircea Cartarescu premiat din nou


Mircea Cartarescu este unul dintre autorii postbelici romani cunoscuti si in strainatate pe langa faima din Romania.A fost propus si la Nobel si sigur il cunoasteti  din programa fantastica de la scoala.Eu i-am citit REM si Sarpele  intr-a 9-a si mi-au placut mult.

Stia sa imbine realitatea cu fantasticul pana cand nu le mai distingeai si ramaneai cu un gust dulce-amar in suflet nestiind sa descrii,sa explici,sa extragi concretul din ce ai citit.Era diferit de tot ce citisem pana atunci si citisem foarte putin.Aproape deloc as zice.

Consider ca o carte este buna atunci cand iti starneste anumite emotii,fie ele si inexplicabile,nu neaparat cand ce ai citit are o actiune ce poate fi narata,explicata.

M.Cartrescu a devenit cunoscut datorita cartilor:
















M.Cartarescu era scriitorul preferat al profesoarei mele de romana: Viorica Raduta.Trebuie sa recunosc ca la cat de naiva si usor de influentat eram atunci,multe din cele ce imi plac azi sunt pentru ca am preluat,am primit,am iubit ceea ce-i placea ei.Poate ca nu e asa de bine sa admiri un om cat sa-i preieri inconstient ideile,ceea ce ii place si ceea ce uraste.

Oricum, ceea ce e cert e ca am inceput acum ceva timp,cred ca era iarna atunci,Zen,jurnalul acestui scriitor si am ramas uimita.De ce?De profunzime,de limpezime,de poezie,de tragism,de forta ideii si l-am asociat sfioasa cu Haruki Murakami, propus si el la Nobel si autorul numarul 1 in topul preferintelor mele.

Daca nu i-ati citit scrierile trebuie sa o faceti.Zic asta nu pentru ca e la moda,nu pentru ca a luat un premiu important,ci pentru ca v-ar putea ajuta sa regasiti inauntrul vostru ceva pierdut,ceva neinteles poate prelua contur.Ceva se poate schimba in bine.O ceata poate deveni lumina.

Scriitorul român Mircea Cărtărescu a primit Premiul Internaţional pentru Literatură la festivalul de profil care se va desfăşura în Novi Sad, Serbia, anunţă Asociaţia Scriitorilor din Vojvodina.

Deci pana si sarbii il apreciaza.La noi mai putin.Asa facem noi,exila oamenii buni in locuri in care pot straluci.
Ma bucur ca un roman e apreciat in alte tari.Dovada ca invatamantul romanesc poate produce si genii,ca nu ne-am alterat cultura de tot si ca nu suntem toti inculti si hoti.

Mircea Cărtărescu este laureatul premiului literar “Giuseppe Acerbi”, Castel Goffredo, Italia – 2005, al Premiului Internaţional pentru Literatură de la Vilenica – 2011 şi al Premiului Internaţional pentru Literatură “Haus der Kulturen der Welt” 2012, Berlin.

Cartarescu este cunoscut si pana tarile nordice,mai ales in Suedia unde i-au fost traduse 6 volume,iar cartile sale se regasesc de altfel în colecţia principalelor biblioteci din Suedia. 
Biblioteca Naţională (Regală) a Suediei, Biblioteca Nobel a Academiei Suedeze şi Biblioteca Municipală a oraşului Stockholm oferă cititorilor lor peste 50 de titluri ale autorului român în limbile suedeză, franceză, germană şi norvegiană, precum şi versiunile originale în limba română.

Mircea Cărtărescu a fost introdus în limba suedeză ca poet în 1997, prin intermediul unei selecţii de versuri publicate în antologia "Corespondenţe lirice: poezie contemporană română şi suedeză", volum redactat şi tradus de Dan Shafran şi editat de Fundaţia Culturală Română. 

Ulterior, noi selecţii din poezia lui Mircea Cărtărescu au apărut în antologiile "Noi corespondenţe lirice" (Editura Fundaţiei Culturale Române, 2002) şi "Om jag inte får tala med någon nu" (editura Tranan, 2011), precum şi în revista literară Lyrikvännen (2008).
Tot în 2008 a apărut la editura Ellerströms antologia de autor "En lycklig dag i mitt liv/ O zi fericită din viaţa mea", în traducerea lui Dan Shafran şi Lars-Inge Nilsson.

MIRCEA CĂRTĂRESCU s-a născut în 1956 la Bucureşti. A urmat cursurile Facultăţii de Filologie a Universităţii din Bucureşti şi a debutat ca poet, publicând câteva volume de versuri, marcate de spiritul a ceea ce critica literară a numit „generaţia optzecistă". Treptat, s-a îndepărtat de poezie, dedicându-se aproape exclusiv prozei. Povestirilor dinNostalgia le-au urmat un scurt roman (Travesti, 1994) şi apoi unul în trei volume, Orbitor (1996-2007), privit de critică drept un reper al prozei româneşti contemporane. Trei volume de publicistică întregesc chipul scriitorului cu cel al unui observator lucid al cotidianului românesc.

Daca vreti sa intrati putin in pielea autorului,cititi-i jurnalele.Cel din 2004 pana in 2010 e genial.
Sincer,profund,misterios pe alocuri.

Ce parere aveti de acest autor?
I-ati citit vreo carte?
Ati vrea sa-l cititi?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...